2021-07-19 08:00Press release

William "draken" Sundin och Joachim Rittfeldt till Mentalytics

Mentalytics fortsätter att utöka sitt Advisory Board med ytterligare esports-kompetens i form av Esport-proffset William "draken" Sundin och esport-rådgivare Joachim Rittfeldt Hofvenschiöld.

William har fram till nyligen varit en proffsspelare i CS:GO. Han har spelat för en mängd svenska lag under organisationer som: Epsilon, NiP, fnatic, Ancient och GamerLegion. Med Valorants release förra året är "draken" nu kontrakterad till Guild Esports, ett av de bästa i Europa. Så snart Valorant släpper sitt API kommer även dessa esportare att kunna träna fokus med Mentalytics produkter och följa upp synergieffekter med sitt spelande.

"Vi är glada över att ha Draken ombord. Med kombinationen av CS:GO-erfarenhet och Valorant-kunskap hjälper han oss att förbättra användarupplevelsen av våra produkter." säger Charlie Ohlén, VD Mentalytics

Joachim har varit i och runt esport-branschen sedan dess begynnelse. Under årens lopp har han byggt upp ett stort nätverk med organisationer, spelare och företag inom spel och esports branschen. Joachim har också varit rådgivare till många andra startups och hjälpt dem att växa.

"Att ha en person som Joachim ombord kommer bli avgörande för att penetrera marknaden. Genom hans nätverk skulle vi inte bara kunna samla in feedback utan också attrahera partnerskap och utveckla relationer med nyckelaktörer i branschen. säger Charlie Ohlén.

Mentalytics senaste produkt, Focus Mentalytics omfattar en plattform för statistik relaterad till fokusdata, ett inbyggt fokusträningsspel och ett EEG -pannband. Pannbandet har sensorer som mäter elektriska signaler som kommer från hjärnan, till exempel fokus. Avsikten är att gamers som "draken" ska bli medvetna om hur deras fokus fungerar, uppnå en hög nivå av kontroll över sitt fokus och därmed förbättra prestanda i sitt spelande.

"Jag har använt plattformens 30-dagars träningsprogram och det har verkligen gjort skillnad i min förmåga att förstå mitt fokus. Jag kan nu slå på det på ett mer medvetet sätt än tidigare. Jag ser fram emot att hjälpa till att introducera Focus Mentalytics till Esport-marknaden." säger William "Draken" Sundin.

Focus Mentalytics stödjer behovet av mental träning i samband med professionellt spelande. Statistiken ger en djupare förståelse för vad som händer med spelarens fokus när olika scenarier i spelet uppstår.

"Mentalytics är ett av de mest spännande företagen på Esports-marknaden just nu. Jag är glad över att vara en del av detta nya holistiska sätt att se på Esport-prestanda. Fokus spelar stor roll och det går att träna upp,” säger Joachim Rittfeldt Hofvenschiöld.

Om Joachim Rittfeldt Hofvenschiöld

Joachim är själv en gamer tillika entreprenör som har arbetat inom esport- och gamingbranschen i över 13 år. Han började sin karriär som professionell gamer och fortsatte sedan in på affärssidan av esport och gaming. Han ansvarar för marknadsförings- och sociala mediekanaler för flera ledande företag inom esport- och spelbranschen. På senare tid har Joachim arbetat mer med rådgivning, investeringar och M&A.

Om William “draken” Sundin

William kom in på CS:GO-scenen redan 2016 med ett ungt svenskt lag som spelade under Epsilon. Det dröjde inte länge förrän han uppmärksammades och blev signad av det svenska esportlaget Ninjas in Pyjamas. År 2020, när Riot släppte sin nya FPS-shooter Valorant, var draken en av de första CS:GO-proffsen som gjorde bytet. Efter några månader värvades William och hans svenska lagkamrater av den David Beckham-ägda organisationen Guild Esports som för närvarande är rankad åtta i Europa.

About Mentalytics AB

Mentalytics AB har varit verksamma inom Braintech många år innan begreppet var etablerat. Vår vision är att göra fokusträning tillgänglig för alla. Du Kanske har hört talas om Mindball – bordet där du flyttar en boll enbart genom att vara fokuserad? Mer än 15 miljoner besökare på science centers och olika events över hela världen har testat sitt fokus på Mindball under åren. Otaliga gånger har de fascinerade och imponerade besökarna bett oss om att utveckla ett Mindball som de kan ha hemma. Äntligen kan vi säga – Nu är det här, vårt Mindball till folket. Produkten heter Focus Mentalytics. Fokus, en persons förmåga att koncentrera sig, mäts med en teknik och metod kallad EEG. Tekniken/metoden innebär att man läser av hjärnans elektriska signaler, analyser dem och presenterar resultatet grafiskt. Tekniken har använts inom medicin sedan 60-talet och är den vanligaste tekniken I vetenskapliga studier där man analyserar fokus. Vårt erfarna och hängivna team kommer att göra fokusträning lika självklart och enkelt som att ta på sig ett par gymnastikskor och ge sig ut på en löprunda.

Charlie Ohlén
Charlie Ohlén